CONCEPTE D’INFANT
Al
llarg de les assignatures realitzades fins ara, heu parlat en diferents
ocasions sobre l’infant.
Ara,
es tracta de què defineixis què és per a tu un infant i com l’entens.
Cal
que posis aquesta definició al teu blog.
Al llarg d’aquests tres anys de
carrera, a gairebé totes les assignatures s’ha parlat del concepte d’infant. La
meva definició d’infant l’aniré creant amb diferents adjectius.
Per jo l’infant és aquell que
experimenta, aquell que juga, aquell que viu el que està fent amb intensitat;
l’infant és el protagonista dels seus propis coneixements; que segueix el seu
propi ritme, és un infant creatiu, actiu. L’infant quan arriba a l’escola, no
ve amb la seva motxileta buida, és a dir, cadascun té un bagatge personal, una
vida ja muntada, i per tant que s’ha de tenir en compte i l’hem d’ajudar a
omplir-la de nous coneixements, experiències i vivències. L’infant és una
persona plena de sentiments i emocions, per petit que sigui.
La imatge d’infant pot canviar
depenent de les ideologies i de les creences de cada persona; per tant es pot
dir que és una cosa una mica cultural.
Hi ha molts autors que parlen de
l’infant, però en especial n’hi ha dos que m’han marcat durant aquests anys de
carrera quant a la imatge d’infant. Un és Loris Malaguzzi i l’altre és
Francesco Tonucci (Frato).
Per Malaguzzi l’infant és interacció contínua amb el món de les persones i les coses;
cerca un sentit relacional al que fa, donant-li significat. El fillet és
portador de teories, competències, preguntes i és un actiu protagonista dels
sues propis processos de creixement. Per tant, l’infant és:
-
Protagonista i
constructor juntament amb el mestre del sentit de la seva pròpia vida.
-
Subjecte
polític i social, amb una imatge d’infant fort, ric, potent i competent, no
excloent les seves necessitats, sinó ressaltant els seus recursos i drets.
-
Portador de
valors i drets, valors com solidaritat, desig, somni, oportunisme.
-
El que cada
dia posa davant nosaltres aquesta responsabilitat, la de ser únic, femení o
masculí, la seva essència i el seu sentit d’humanitat.
Frato es basa en que l’escola ha de tenir en compte les experiències
viscudes dels alumnes en la seva vida quotidiana i utilitzar-les a l’aula. Una
altra base és la utilització d’aquestes experiències per elaborar
investigacions i donar una resposta que serà apresa mitjançant la pràctica.
Tonucci descriu molt bé els infants a través d’uns dibuixos.
Frato dóna molta importància a ESCOLTAR als infants, fer-los partíceps de
les decisions que s’hagin de prendre, demanar-los la seva opinió i tenir-la en
compte a l’hora de prendre una decisió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada