dilluns, 7 de maig del 2012


Elaboració d’un DAFO
DAFO ÉS: l’anàlisi d’un centre educatiu que es fonamenta en la identificació, d’una banda, de les debilitats (D) i les fortaleses (F) que posseeix i, de l’altra, de les amenaces (A) i les oportunitats (O) que pot plantejar l’entorn. Té com a objectiu ajudar en la tria de les estratègies i les tasques més adequades per elaborar un pla de millora.
Variables de l’anàlisi DAFO:

Debilitat o punt feble (D): Factor intern d’un centre educatiu que pot limitar-ne la bona marxa i la capacitat d’actuar o d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes com: Què s’hauria de millorar del centre? ...

Amenaça (A): Factor de l’entorn que pot afectar la bona marxa d’un centre educatiu i la capacitat d’actuar o d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del centre que pot afectar la bona marxa de l’escola, incrementar els riscos o reduir-ne l’èxit? ..
.
Fortalesa o punt fort (F): Factor intern d’un centre educatiu que pot facilitar l’obtenció de bons resultats o esdevenir un avantatge.
Respon a preguntes com: Què es valora del centre? De què estem satisfets del centre?...

Oportunitat (O): Factor de l’entorn que pot representar per a un centre educatiu un avantatge o una possibilitat perquè millori el seu funcionament, els seus resultats o els seus serveis.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del centre que pot facilitar l’obtenció de bons resultats o esdevenir un avantatge?


DAFO DE CENTRE

OPORTUNITATS
L REUNIONS DE L’EQUIP DE METRES

·         Comissió de coordinació pedagògica (CCP): l’equip directiu (directora del centre i coordinadora de 1r cicle), representants de mestres de cada cicle i una persona e l’EAP, es reuneixen una vegada al mes.. Aquesta comissió representa un espai e reflexió pedagògica on es donen eines i recursos per tal de dur a terme una bona pràctica educativa.
·         Claustre: Una vegada cada mes es reuneixen totes les mestres de l’escola per tal de tractar temes que afecten a tot el centre i/o a una aula en concret (Organitzacions de festes, problemes econòmics, horaris, informacions varies, etc.)
·         Consell escolar: Es convoca una vegada com a mínim cada trimestre i sempre que es consideri oportú. Està format per un grup de pares d’alumnes de l’escola i cadascun d’ells té un càrrec.

L A l’escola hi ha una mestra de l’EAP, AL (Audició i llenguatge), que fa 8 hores setmanals i s’encarrega dels infants que tenen alguna NEE. La seva assistència a l’escola, fa que aquests infants amb NEE vagin evolucionant de la millor manera possible durant el curs.

L Fa pocs anys s’ha fet una rampa que va del primer pis al pati, cosa que ha facilitat molt que els fillets i filletes de primer cicle puguin anar al pati de manera més autònoma, ja que anteriorment ho havien de fer per una escala que era una mica perillosa. A més també facilita l’accés a les aules a aquells pares que porten el seu fill amb cotxet.

L L’escola consta de dues plantes; a la planta baixa hi ha els fillets i filletes de 2n cicle, i a la primera planta hi ha els de primer cicle. Això fa que s’estableixi un ordre i que els infants es puguin relacionar amb els altres infants del seu mateix cicle.

L Totes les aules de primer cicle es comuniquen amb una terrasseta compartida amb una altra aula, fet que facilita la relació amb altre infants de la seva mateixa edat, o d’una altra, depenent de la distribució de les aules.

L Totes les aules, tant de primer com de segon cicle, disposen d’un bany, cosa que facilita l’autonomia els infants ja que hi poden anar sols i no han de sortir de l’aula.

L L’escola està situada a una gran plaça, on hi viuen moltes famílies i s’hi troben moltes infraestructures que enriqueixen el seu voltant: hi ha un parc infantil, un supermercat, un forn, una església, etc. Aquest fet fa que l’entorn de l’escola sigui actiu alhora que es crea una mena de nucli familiar després de l’horari escolar que potencia la socialització i la relació entre els diferents col·lectius de l’escola. A més també potencia la realització de diferents activitats a aquesta plaça: el dia de l’arribada del patge reial, el dia dels pastorets, el dia de la Pau, carnaval, etc.

L L’escola disposa d’un hort escolar, i això facilita la relació entre els infants de primer cicle i de segon cicle, ja que quan ve un pare/mare/avi a sembrar o collir les fruites i verdures, s’ajunten tots els fillets i filletes de l’escola per veure-ho i gaudir d’aquest espai.

L L’escola disposa d’una sala d’usos múltiples on es fan diverses activitats com: música, tallers, visionament de vídeos i/o  pel·lícules, construccions, reunions de pares, reunions de mestres, etc.


FORTALESES
L En general a aquesta escola els alumnes surten amb uns bons resultats     d’aprenentatge.
L El grau de motivació dels infants, és en general molt be, ja que mostren interès i curiositat per totes les activitats que es realitzen.
L El grau d’autonomia dels infants d’aquesta escola és bastant elevat, ja que durant tot el curs,i en totes les activitats que es proposen, s’intenta desenvolupar aquesta capacitat.
L Es treballa l’expressió oral durant totes les activitats i rutines que es fan al llarg de la jornada.
L Traspàs eficient de la informació de la comunitat educativa
L Relació entre les persones del centre
L Traspàs eficient de la informació del primer cicle al segon. Hi ha una bona coordinació entre aquests dos cicles i una bona implicació de les mestres.
L Elaboració d’adaptacions curriculars
L Avaluació periòdica dels plans i projectes
L Aplicació de criteris pedagògics en l’assignació de la docència.
L Tutoria individualitzada: orientació


DAFO D’AULA

OPORTUNITATS
L L’organització de l’aula per racons afavoreix
L L’aula té molta llum natural, ja que disposa de moltes finestres, i es comunica amb una terrassa; la qual cosa produeix un ambient càlid i acollidor tant pels infants com per la mestra.
L Materials reciclats: A l’aula s’aprofiten qualsevol tipus de material per fer activitats. Per exemple: els pots de iogurt s’aprofiten per posar-hi pintures, les tapadores dels iogurts per fer manualitats, els taps s’aprofiten per posar al material de joc heurístic, etc.
L L’aula es comunica amb una terrassa, que a la vegada hi tenen accés els infants de la classe d’un any; la qual cosa potencia la socialització amb altres infants.
L El fet que a l’aula es disposi d’una mestra de suport que ve unes certes hores setmanals, afavoreix a la mestra i als infants, ja que es poden dur a terme més activitats en petit grup i la mestra pot establir relacions més properes i individualitzades entre mestra i infant.
L L’aula disposa d’un bany, on hi ha un vàter, orinals i una pica. Això potencia l’autonomia dels infants, ja que alguns poden començar a anar al banys sols i es poden rentar les mans de manera autònoma.
L L’escola disposa de dues dones de neteja que diàriament netegen totes les classes, per tant l’aula es manté neta i ordenada. Quant a higiene també podem fer referència a la higiene personal del infants, que en tot moment es dur a terme, ja que abans de berenar sempre es fan net les mans i quant tornen del pati també; a més abans que els infants se’n vagin a casa, se’ls tornen fer net les mans i la cara per tal que se’n vagin nets.

FORTALESES

L En tot moment la mestra intenta potenciar l’autonomia durant tota la jornada, tant en les activitats proposades com en les rutines.
L La mestra té en compte que cada infant segueix un ritme diferent a l’hora de fer una activitat, i per tant el respecte donant-li el temps que necessita per fer aquesta activitat.
L Durant tota la jornada la mestra intenta potenciar l’expressió oral: en l’assemblea (bon dia), durant el berenar, a l’hora del pati, en el moment que es fan les activitats, etc. Intenta que els infants parlin, li contin coses, per tal que desenvolupin la seva parla.  
L Durant la jornada, es van desenvolupant diferents rutines, que es repeteixen a diari. Aquestes rutines ajuden als infants a organitzar-se i a situar-se dins l’aula, així com també els ajuda a desenvolupar la seva autonomia, ja que els crea confiança.
L Definició de normes clares
L La mestra estableix una bona relació afectiva amb els infants, i això fa que els infants es sentin segurs i de cada vegada agafin més confiança.
L S’intenta sempre anticipar les situacions per tal que els infants es puguin situar i sàpiguen el que s’ha de fer després.
L Participació dels infants en qualsevol activitat o situació
L Aprenentatge significatiu
L Flexibilitat davant qualsevol situació
L Aplicació de criteris pedagògics
L Es té en compte què, com i quan avaluar
L S’avalua el procés, no només el resultat
L Acollida del nou professorat i alumnat
L Participació de les famílies
L Traspàs eficient d‘informació a la família sobre l’evolució del seu fill/a.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada